Se zrušeným, nebo zpožděným letem, či jinými problémy se na letišti setkává stále více cestovatelů. Jednou z hlavních příčin je obrovský nárůst letů od low-cost aerolinek, které zpravidla ruší lety častěji, než standardní letecké společnosti. V dnešním článku si probereme, jak se s takovou situací popasovat a jak z ní vytěžit maximum. Protože věř tomu nebo ne, zpožděný/zrušený let může být občas i docela výhra!
Co dělat při zrušení letu, nebo při overbookingu?
Jak se tedy zachovat, když dorazíš na letiště a na tabuli odletů u svého letu uvidíš červený nápis “cancelled”? Nebo když ti u odbavovací přepážky sdělí, že už pro tebe v letadle není místo, i přesto, že máš zakoupenou letenku? Hlavně zůstaň v klidu, jelikož když budeš umět situaci řešit, může se vše otočit ve tvůj prospěch.
V první řadě je dobré si vše nafotit, případně natočit či jinak zaznamenat – důkazy by se ti mohly později hodit. Pokud je to možné, ihned ohledně své situace konfrontuj zaměstnance aerolinky na letišti. Zejména v případě overbookingu (nevpuštění na palubu letadla z důvodu prodání více letenek, než je míst v letadle). Neboj se zmínit, že znáš zákony, a že jsi obeznámen s tím, že máš nárok na nový let, proplacení veškerých nákladů a kompenzací. Aerolinky se tě často budou snažit odbít různými vouchery či poukazy – nedej se a stůj si za svým!
V ideálním případě se dožaduj přidělení náhradního letu ihned na místě, jelikož telefonická domluva může být častokrát zdlouhavá, složitá a drahá. Pokud to nepůjde, jsou i případy, kdy se náhradní let řeší online.
Náhradní let v ten samý den
Pokud ti je aerolinka schopná nabídnou náhradní let v den původního odletu, máš oficiálně nárok na následující:
- Občerstvení – většinou dostaneš od aerolinky vouchery v hodnotě, která jsou úměrná délce zpoždění letu (v některých případech ke gatu přinesou vlastní občerstvení)
- 2 hovory a e-maily
- Finanční kompenzace až do výše 600 EUR
Náhradní let v jiný den
Někdy se ale stane, že ti aerolinka nemůže nabídnout let ještě ten samý den a budeš si muset den, či déle počkat. V tomto případě máš nárok na proplacení veškeré stravy, ubytování, transportu z a na letiště, hovorů a samozřejmě na finanční kompenzaci. Nezapomínej na to, že si musíš nechávat všechny účtenky, aby ti následně mohly být všechny náklady proplaceny.
Také mysli na to, že se aerolinky dobrovolně nikdy nepřihlásí k tomu, že ti na jejich náklady najdou ubytování nebo že ti budou muset zaplatit vysokou kompenzaci. Bude tvou zodpovědností se ke všemu přihlásit a dát najevo, že víš na co máš nárok.
Jak řešit ubytování v případě zpoždění, nebo zrušení letu?
Tvůj let je tedy zpožděný/zrušený a náhradní let je až zítra – jak ale teď rychle vyřešit, kde budeš spát? Pojďme si nyní rozebrat, jak probíhá výběr ubytování. Jsou prakticky tři možnosti:
- Aerolinka ti sama nabídne hotel, dle jejich výběru
- Ty si vybereš hotel, dle své výběru a aerolinka ho schválí
- Aerolinka ti odmítne poskytnou ubytování. V tomto případě, když je let zrušen, či značně opožděn (bavíme se tu alespoň o 8 hodinách) neboj si vzít hotel na vlastní náklady a o jeho proplacení žádat zpětně.
A co finanční kompenzace v případě zpoždění, nebo zrušení letu?
Na finanční kompenzaci máš nárok díky nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 261/2004. Více informací najdete tady
Aby to ale nebylo tak jednoduché, je pár vyjímek, na které se kompenzace nevztahují. Jsou to většinou situace, které nemůže letecká společnost ovlivnit, jako třeba:
- Počasí
- Politická situace, nepokoje a válka
- Letištní stávka (neplatí pokud se jedná o zaměstnance dané společnosti)
- Střet letadla s ptákem
V kostce by se dalo říct, že pokud je zrušení či zpoždění zapříčiněno chybou aerolinky, máš na kompenzaci nárok. Jako příklad můžeme uvést stávku zaměstnanců letecké společnosti, overbooking, závada na letadle a podobně.
Dále je nutné si říct, že let, na kterém chceš o kompenzaci žádat, musí začínat v jednom ze členských státech EU, do kterých počítáme i Norsko, Island, Švýcarsko, Guadeloupe, Francouzskou Guyanu, Mayotte, Martinik, Réunion, Svatého Martina, Azory a Madeiru. Na kompenzaci máš nárok i v případě, že let v EU končí, avšak pouze v případě, že má aerolinka se kterou letíš v EU sídlo. Pokud tedy poletíš se Singapore Airlines ze Singapuru do Prahy, na žádnou kompenzaci nárok bohužel nemáš.
Jaká je výše zmiňovaných kompenzací za zpožděný či zrušený let?
- 250 EUR / 6.000 Kč u letů ve vzdálenosti do 1.500 km se zpožděním 3 a více hodin
- 400 EUR / 9.500 Kč u letů ve vzdálenosti od 1.500 km do 3 500 km se zpožděním 3 a více hodin
- 600 EUR / 14.500 Kč u letů ve vzdálenosti nad 3.500 km se zpožděním 3 a více hodin
Tady je nutné podotknout, že zpoždění se počítá až v cílové destinaci, nikoliv při odletu. Pokud jsi tedy vyrazil o více jak 3 hodiny později, ale do cílové destinace jsi přiletěl o 2 hodiny a 45 minut později, nárok na kompenzaci nemáš, jelikož zpoždění nepřesáhlo délku 3 hodin. Zároveň u nejvyššího tarifu kompenzace (za let nad 3.500km) platí, že pokud je let zpožděný od 3 do 4 hodin, aerolinka může snížit finanční náhradu o polovinu – tudíž na 300 EUR. Všechny zmíněné ceny jsou na 1 osobu, tedy za 1 letenku.
Jak žádat o kompenzaci na vlastní pěst?
Pokud se ti zpozdí či zruší let a chceš o kompenzaci žádat na vlastní pěst, určitě nevynechej body, které jsme popisovali výše.
Poté, co dorazíš domů z dovolené si do Google vyhledávače napiš “compensation claim form” + jméno aerolinky. Půjdeš na web aerolinky, vyplníš žádost a odešleš.
K žádosti budete často potřebovat přiložit výše zmíněné důkazy, mezi které patří:
- Potvrzení o koupi letenky, či zájezdu
- Palubní vstupenka
- Potvrzení o zpožděném letu (fotka letištní tabule s nápisem “canceled”, potvrzení o zrušení letu, které vám vystaví pracovníci letiště, nebo například postačí i screenshot z aplikace FlightRadar24)
- Vyplněný formulář z webu aerolinky
Může se to zdát jednoduše, ale opak je pravdou – veškerá komunikace probíhá v angličtině, letecké společnosti se často vymlouvají a spoléhají na to, že se nevyznáš v zákonech EU, případně mohou tvojí žádost dokonce úplně ignorovat.
Jak bylo zmíněno na začátku, low-costové společnosti stojí za velkou částí zpožděných/zrušených letů. Možná i proto je získání kompenzací právě od nich hodně složité – kdo by taky chtěl platit všechny ty pokuty? Není to však nereálné, jen méně časté a o to víc musíš být rázný a důsledný. Nám se třeba povedlo získat kompenzaci na vlastní pěst při overbookingu na letu z Říma do Prahy, a tak jsme měli celý prodloužený víkend prakticky úplně zadarmo.
Agentury, které se zaobírají vymáháním kompenzací za zrušený let
Pokud nerozumíš zákonům, nemluvíš anglicky, nechceš se s tím stresovat a zaobírat nebo se ti nepodařilo získat kompenzaci po vlastní ose, nejjednodušší co můžeš udělat je kontaktovat agentury, které se vymáháním kompenzací zabývají. Výhodou je, že se nemusíš o nic starat, máš to bez práce a vyhneš se často zdlouhavým komunikacím s leteckými společnosti.
My osobně ti můžeme doporučit společnost Refundio.cz, jejichž hlavní doménou je posouzení tvého případu zcela ZDARMA. Navíc si od tebe honorář vezmou až v tu chvíli, kdy se jim podaří kompenzace získat a celý případ uzavřít. V praxi to funguje asi tak, že jim vlastně nezaplatíš vůbec nic a oni si za svou práci strhnou pouze 30%, z tvé kompenzace. Pokud se jim náhodou kompenzaci získat nepodaří, samozřejmě neplatíš ani korunu!
Chci pomoci s žádostí o zrušený nebo zpožděný let od Refundio.cz
Důležité info na závěr!
Na kompenzaci máš nárok až 3 roky zpětně. Takže pokud se ti v minulých 3 letech zpozdil, nebo zrušil let, zkus kontaktovat třeba Refundio.cz a vydělat si tak na svojí příšítí dovolenou!
Jsme Kája a Filip z @levneposvete
Pár mladých cestovatelů a studentů, kteří milují nové výzvy, dobrodružství a hodně muziky za málo peněz. Naším cílem je ukázat světu, že low-cost cestování není žádná věda. Proto tvoříme dovolené na míru a cestovatelský kurz, kde se můžeš naučit cestovat levně i ty!
Naše služby
Vždy jako první!
Upozornění na novinky ze světa cestování, slevy a nové příspěvky na blogu